|
HAITI
|
|
||||||||||||||||
Republika
Haiti (Repiblik Dayti / République d’Haïti)
|
||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||
Důležité
odkazy:
|
||||||||||||||||||
Prezident: Présidence d'Haiti |
||||||||||||||||||
Zajímavosti:
|
||||||||||||||||||
vúdú, voodoo – náboženství černošského obyvatelstva v karibské
oblasti, zejména na Haiti. Směs afrického animizmu a katolické víry. Významná
je víra v duchy či nižší božstva, která se zmocňují svých uctívačů. Součástí
obřadů jsou tance v transu a oběti, rozšířena je magie. Údajně dokáží
oživovat mrtvé (zombie) – trestní řád ale zombifikaci zakazuje. ostrov Tortuga (Île de la Tortue): Hispaniola sice byla už od roku 1492 španělskou kolonií,
její západní pobřeží ale bylo prakticky neobydlené. Počátkem 17. století byla
na nedalekém ostrově Tortuga založena osada
francouzských pirátů a francouzští osadníci se začali usazovat i na vlastní Hispaniole. Osadníci zakládali drobné farmy a vítaným
zdrojem potravy pro ně byla i velká stáda zdivočelého dobytka. Protože sušili
a udili maso ulovených zvířat indiánským způsobem zvaným bukanování,
začalo s jim říkat bukanýři.
Bukanýři úzce spolupracovali s vlastními piráty – flibustýry, kteří
přepadávali španělské lodě. Za podíl z kořisti jim bukanýři dodávali
potraviny a v případě potřeby jim poskytovali úkryt. Navzdory stálým
bojům se Španěly a Angličany se už bukanýři ze
svých osad nedali vytlačit a stali se základem francouzské kolonie na západní
Hispaniole vyhlášené v roce 1660 původně pod
názvem Ostrov Tortuga a pobřeží Saint-Domingue (Île de la Tortu et côte
Saint-Domingue).
Španělsko akceptovalo francouzskou přítomnost na ostrově rijswijským
mírem v roce 1697. bývalá cukřenka Francie: růst
poptávky po cukru v Evropě vedl na přelomu 17. a 18. století
k výraznému přeorientování hospodářství francouzské kolonie Saint-Domingue (dnešní Haiti)
na plantážní pěstování cukrové třtiny a výrobu cukru. Těsně před velkou
francouzskou revolucí byla kolonie největším světovým producentem cukru (měla
789 cukrovarů) a podílela se na francouzském obchodu minimálně z jedné
čtvrtiny (některé zdroje uvádějí i 2/3). Během války za nezávislost se
plantážní pěstování cukrové třtiny zhroutilo a centrum produkce cukru se
přesunulo na Kubu. struktura obyvatel v roce 1789
v předvečer velké francouzské revoluce bylo obyvatelstvo kolonie tvořeno
několika přísně segregovanými skupinami. Privilegované postavení mělo zhruba
40 000 bělochů. Vlastníci plantáží se označovali jako „velcí běloši“ (grands blancs), řemeslníci a
drobní živnostníci byli označováni jako „malí běloši“ (petits
blancs). Asi 30 000 lidí patřilo do skupiny
svobodných „barevných“, z nichž podstatnou část tvořili potomci velkých
bělochů a černých otrokyň. Přestože mnohdy bohatstvím i vzděláním převyšovali
své bílé spoluobčany (vlastnili asi 1/3 půdy a ¼ otroků), byli a území
kolonie (na rozdíl od kontinentální Francie) vystaveni silné rasové
diskriminaci (vč. oddělených hřbitovů a popravišť). Naprosto bezprávnou
skupinou obyvatel byli černí otroci, jejich pracovní síla ale byla klíčová
pro ekonomickou prosperitu kolonie. Na území Saint-Domingue jich žilo asi 450 000 – během francouzské vlády
jich bylo zavlečeno na ostrov přes milion, transporty z Afriky ale podstatě jen doplňovaly ztráty způsobené
enormní úmrtností. Velká francouzská revoluce a nezávislost Haiti vlivy velké
francouzské revoluce se na ostrově projevovaly s určitým zpožděním a
modifikacemi, v podstatě vedly ve vleklou a mimořádně krvavou občanskou
válku mezi jednotlivými skupinami obyvatelstva, které navíc uzavíraly různá
strategická spojenectví mezi sebou navzájem, s různými poltickými
stranami ve Francii i se Španěly a Angličany
snažícími se využít situace k obsazení nebo alespoň oslabení kolonie.
V počátečním období byla dominující snaha malých a velkých bělochů
zrušit obchodní monopol mateřské země a snaha zabránit uznání občanských práv
mulatů a černochů, v druhé fázi se spojili mulati a černoši ve společném boji za odstranění
diskriminace, později vzniklo spojenectví mulatů a
velkých bělochů, kteří se obávali, že emancipace otroků povede ke ztrátě
jejich ekonomických pozic, vzbouření otroci se přidali na stranu Španělska,
po zrušení otroctví ve Francii se část z nich přidala na stranu
republiky a bojovala za Franci proti bělochům, kteří se v mezidobí
spojili proti své mateřské zemi s Angličany – atd. Vliv Francie na dění
v kolonii byl vzhledem k jejím vnitropolitickým problémům značně
omezený, teprve po nástupu Napoleona k moci bylo v roce 1801
rozhodnuto obnovit v koloniích francouzskou suverenitu. Vylodění 22 000
francouzských vojáků na Hispaniole v únoru
1802 vyústilo v povstání černochů a mulatů.
Francouzské vojsko, které po přechodných úspěších zdecimovala žlutá zimnice a
útoky povstalců, v listopadu 1803 kapitulovalo (vedle ruského tažení
největší Napoleonova porážka – francouzské ztráty se vyšplhaly na 40 000
mrtvých a raněných). 1. 1. 1804 vyhlásili vůdci vzbouřenců v Gonaïves nezávislost kolonie, nový stát dostal na
památku indiánských praobyvatel původní jméno Haiti. Francie akceptovala tuto
skutečnost až ve 20. letech 19. století za odškodné 150 milionů franků (v
roce 1838 sníženo na 60 milionů). Splácením dluhu byl nový stát ztížen celé
století. (podle Buch H. Ch.:
Nezávislost San Dominga.Panorama,
Praha 1981) Prohlášení
nezávislosti odráží nálady obyvatelstva po mimořádně krvavé
válce s Francouzi. Místo očekávaných vzletných frází začíná poněkud
naturalisticky slovy: „Abychom toto prohlášení naší nezávislosti mohli
napsat, potřebovali jsme kůži bílého muže jako pergamen, jeho lebku jako
kalamář, jeho krev jako inkoust a jeho bajonet jako pero“ (podle Stingl, M.: Černí bohové Ameriky. Kapitoly o kultuře a
dějinách Afroameričanů Latinské Ameriky a karibské
oblasti. Praha, Nakladatelství Svoboda, 1992. s. 68 - 69).
Jean-Jacques Dessalines / Jakub I. (1758–1806) se narodil
v Africe a byl zavlečen jako otrok na St.-Domingue.
Roku 1791 se připojil k povstalcům a bojoval pod Toussaint-Louverturem s Francouzi, Španěly
a Angličany. V občanské válce s mulaty na
jihu zlikvidoval vedoucí špičku svobodných barevných. Po deportaci Toussaint-Louvertura porazil
jako velitel povstalecké armády francouzská vojska a byl 1. ledna 1804
jmenován haitským generálním guvernérem. Dne 22. 9. 1804 byl prohlášen
haitským císařem. 17. října 1806 se stal obětí atentátu. Alexandre
Dumas (* 24. 7. 1802 Villers-Cotterêts, Francie, + 5. 12. 1870 Puys, Francie), autor Tří mušketýrů, byl s Haiti
spojen rodinnými vazbami. Jeho otec, generál Alexandre Dumas
(1762–1806), byl nemanželským synem markýze de la Pailleteries
a jeho černé otrokyně Marie-Céssette Dumasové. Dumas bylo
pravděpodobně příjmení jejího původního majitele.
V roce 1990 se Aristide rozhodl kandidovat na
post prezidenta. „Malý kněz“ byl do této funkce zvolen přesvědčivou většinou
67 % hlasů a úřadu se ujal 7. února 1991 (jako druhý demokraticky zvolený
prezident v celé historii země). V úřadě se mu nepodařilo setrvat ani celý
rok, 30. září 1991 byl sesazen a moci se ujali vojáci. Haiti byla následně
vystavena silnému politickému tlaku USA i hospodářským sankcím, které nakonec
přiměly vojáky dobrovolně vrátit moc zvolenému prezidentovi, který se po
nuceném exilu vrátil do země 15. října 1994. Aristidovo první funkční období
skončilo v únoru 1996. V prezidentských volbách v roce 1995
kandidoval na nejvyšší post blízký Aristidův spolupracovník (předseda vlády)
René Préval, se ziskem 88 % všech hlasů se stal jejich suverénním vítězem. Ke
konci roku 1996 Aristide vytvořil novou politickou stranu Fanmi Lavalas,
která následně vyhrála volby do Senátu a v květnu 2000 volby do
Národního shromáždění. Opozice upozorňující na neúspěšnou hospodářskou
poltiku vlády a údajné naopojení Aristida na kolumbijské drogové dealery
obvinila vládu z rozsáhlých volebních podvodů. V listopadu 2000 se Aristide mohl opět
zúčastnit prezidentských voleb. Řada opozičních stran je bojkotovala,
Aristide vyhrál se ziskem 91,8 % hlasů a přísahu složil 7. 2. 2001.
Mezinárodní společenství, které si na rozdíl od let 1991–1994 nemohlo dělat
iluze o jeho nezkorumpovanosti a úctě k demokratickým principům, reagovalo
zablokováním haitských půjček a úvěrů. V lednu 2004 se rozpory mezi
Aristidovými stoupenci a oponenty vyhrotily a přerostly v řadu násilných
střetů. V krátké občanské válce byl Aristide zbaven moci a 29. února 2004
odletěl do Středoafrické republiky. Okolnosti, za kterých opouštěl zemi, jsou
dodnes předmětem diskuze. V současnosti žije v Jihoafrické republice a
udržuje si jistý vliv na haitské obyvatele. Několikrát již publikoval články,
ve kterých vyzýval k odporu proti vládě a podpoře jeho strany Fanmi
Lavalas, ale také vyjádřuje soucit a podporu haitskému lidu (např. ve
svých novoročních projevech). (zpracovala
Kamila Topičová, 2006) |
||||||||||||||||||
Poslední
aktualizace:
|
||||||||||||||||||
23. 1. 2006 |
||||||||||||||||||