KANADA

Kanada (Canada)

 

 

rozloha: 9 984 670 km2

počet obyvatel: 32 805 000 (odhad červenec 2005)

hustota zalidnění: 3,29 obyv./km2

přirozený / celkový přírůstek: + 0,31 / + 0,90 % (2005)

 

 

hlavní město: Ottawa

jazyky: angličtina (úř.) 57,8 %, francouzština (úř.) 25,7 % (v Quebeku 86,9 %), čínština 2,8 %, italština 1,6 %, němčina 1,5 %, paňdžábština 0,9 %, …, čeština 24,8 tis. (sčítání 2001). V provincii Nunavut jsou úředními jazyky i inuktitut a inuinnaqtun, v Severozápadních teritoriích vedle angličtiny a francouzštiny dalších 9 indiánských a inuitských jazyků

typ státu: parlamentní monarchie, království (Comm.), federace

správní členění: 10 provincií, 3 teritoria

 

národnosti:     etnický původ (je možné přihlásit se současně k několika): kanadský 39,4 %, anglický 20,2 %, francouzský 15,8 %, skotský 14,0 %, irský 12,9 %, německý 9,3 %, italský 4,3 %, čínský 3,7 %, ukrajinský 3,6 %, indiánský (First Nations) 3,4 %, holandský 3,1 %, polský 2,8 %, … český samostatně 24,9 tis., český v kombinaci s dalším 55,0 tis. (sčítání 2001)
menšiny (visible minorities, nepočítají se k nim domorodci): celkem 13,4 % kanadské populace, zejména Číňané 3,5 %, Indokanaďané 3,1 %, černoši 2,2 %, Filipínci 1,0 %, Latinoameričané 0,7 %, z jihovýchodní Asie 0,7 %, Arabové 0,7 %; nejmenší podíl menšin v Nunavutu (0,8 %), největší v Britské Kolumbii (21,6 %, ve Vancouveru 36,9 %), ve které je také nejvyšší podíl Číňanů (9,4 %), obyvatel z jihovýchodní Asie (5,4 %) a Filipínců (1,7 %), nejvyšší podíl černochů je v Ontariu (3,6 %) (sčítání 2001)
domorodci (aboriginal peoples): celkem 3,2 %, z toho indiáni (First Nations) 2,0 %, Métisové 1,0 a Inuité 0,2 %, nejvyšší podíl domorodců mají Nunavut (85,2 %), Severozápadní teritoria (50,5 %), Yukon (22,9 %), Manitoba (13,6 %, z toho 5,1 % Métisové), Saskatchewan (13,5 %, z toho 4,5 % Métisové) (sčítání 2001)

náboženství:   katolíci (včetně starokatolíků a polské národní katolické církve) 43,2 % (v Quebecu 83,2 %), ostatní křesťané 30,8 % (sjednocená církev (United Church of Canada) 9,5 %, kanadští anglikáni (Anglican Church of Canada) 6,8 %, baptisté 2,4 %, luteráni 2,0 %, presbyteriáni 1,4 % atd.),  muslimové 2,0 %, židé 1,1 %, buddhisté 1,0 %, hinduisté 1,0 %, sikové 0,9 %, obyv. bez vyznání 16,2 % (sčítání 2001)

 

HDP/obyv.: 31 500 USD (2004)

měna: 1 kanadský dolar (CAD)

 

 

(zde nic není a dlouho nebude)

 

Důležité odkazy:

 

Královna:                     The British Monarchy         
Generální guvernér:      Governor Gerneral of Canada
Parlament:                    Parliament
Vláda:                          Prime Minister's Office
Statistika:                     Statistics Canada
Všeobecné informace:  CIA - The World Factbook 2005

 

Zajímavosti:

 

Kanadská královská jízdní policie (Royal Canadian Mounted Police / Gendarmerie royale du Canada) vznikla jako Severozápadní jízdní policie (North West Mounted Police) 23. 5. 1873. Založil ji první kanadský premiér sir John A. Macdonald. Jejím úkolem bylo hlavně chránit hranice a bojovat proti pašerákům alkoholu, vedle toho dopravovat potraviny lidem v odlehlých oblastech, roznášet poštu, dopravovat blázny do blázince, vést záznamy o počasí, hasit požáry a provádět sčítání obyvatelstva. Policejní sbor tvořili především veteráni z války Severu proti Jihu, k nim se přidali prostí kanadští farmáři různých národností. Král Eduard VII. udělil jízdní policii 24. 6. 1904 “královský” titul, vznikla tak Královská severozápadní jízdní policie (Royal North West Mounted Police). Až 1. 2. 1920 se objevilo současné pojmenování – Kanadská královská jízdní policie.

Červené britské uniformy vzbuzovaly u domorodců respekt, proto také byly vzorem pro uniformy kanadské jízdní. Uniforma měla zdůrazňovat sílu a hlavně měla být jednoznačně odlišná od modrých amerických vojenských uniforem. Podle britského vzoru byl převzat i vojenský řád, disciplína a zbraně – pušky a šavle. Uniforma má podobně jako u nás různé podoby podle hodnosti, počasí, příležitosti a dokonce i podle kulturní a náboženské tradice majitele, protože k jízdní polici se mohou přihlásit lidé různé národnosti (např. sikhové mohou nosit turban). Každodenní uniforma se opět liší podle hodnosti. Klasický je modrý kabát s šedou nebo bílou košilí (bílou nosí důstojníci) doplněnou tmavě modrou kravatou. Tmavě modré kalhoty se žlutým pruhem jsou rovné, hlídkové boty jsou kotníčkové, pokrývka hlavy je podobná čepici našich policistů. Ceremoniální uniforma je odlišná a jistě je i více známá. Liší se především výrazným červeným kabátem se stojáčkem, říká se mu Red Serge. Kalhoty jsou opět tmavě modré se žlutým pruhem, ale mají jezdecký střih. Boty jsou hnědé jezdecké. Typický je světle hnědý klobouk se širokým plochým okrajem – stetson.

Kanadská jízdní má pravomoc ve všech provinciích Kanady, mimo Ontario a Quebec. Území Kanady se dělí do 4 regionů, 16 divizí a 723 policejních okrsků. V 90. letech se angažovali i mimo Kanadu – Haiti, Namibie, Kosovo, Východní Timor. Podle oficiálních zpráv k 1. 2. 2006 měla jízdní policie 23 466 členů. Každý řadový policista je ve svém okrsku autoritou.

Někdy je kanadské jízdní přisuzováno motto „Vždy dostaneme svého muže“ (We always get our man), ale pravdou je, že hlásají: „Obhajujte právo“ (Maintiens le droit). Od každého kanadského jízdního policisty můžeme očekávat disciplinovanost, smysl pro spravedlnost a snahu pomoci svému občanu. Jejich posláním je boj proti zločinu a pomoc občanům. Díky tomu všemu má kanadská jízdní vysokou mezinárodní prestiž. Pokud někdo touží stát se policistou Kanadské královské jízdní policie, jedinými podmínkami pro přijetí je kanadská státní příslušnost, středoškolské vzdělání, znalost angličtiny a francouzštiny. Na národnosti nezáleží, přijaty mohou být i ženy. Po přihlášení se na přijetí čeká i několik let. Po přijetí následuje intenzivní půlroční výcvik.

 

(zpracovala Lada Šudomová, 2006)

 

Javorový sirup Kanadský javor byl tradičním zdrojem cukru pro indiánské kmeny na území jihovýchodní Kanady a severovýchodních Spojených států. Sběrem javorové šťávy se zabývali již před příchodem prvních evropských osadníků. Pomocí tomahavků nasekávali kůru stromů, z nichž šťáva vytékala do nádob z březové kůry. Nádobu poté vložili do duté klády a mezi horkými kameny ze šťávy uvařili lahodný, hustý, tmavý javorový sirup. Američtí kolonisté potýkající se s omezeným a nepravidelným přísunem cukru z jihu začali využívat stejný zdroj, jen změnili technologii a výrobu podstatně urychlili. K navrtávání stromů začali používat kovové vrtáčky a k vaření měděné a železné kotle. Dnes se sběr  provádí buď pomocí nádob zavěšených na každém stromě, nebo soustavou sběrných hadiček, vedoucích přímo do varny uprostřed lesa. K výrobě sirupu jsou využitelné 3 druhy javoru – javor cukrový (Acer saccharum), javor červený a javor černý, stromy musí být starší než 30 a mladší než 300 let. Sběr probíhá přibližně od počátku března do půlky dubna. Pro výtok šťávy je nezbytná noční teplota pod bodem mrazu a denní teplota nad 0°C, čím větší je rozdíl teplot, tím intenzivnější je výtok. Průměrně vydá jeden strom 50–100 litrů mízy, nárazově až 12 litrů za den. Ze 40 litrů mízy se vařením, koncentrováním a filtrováním získá 1 litr sirupu. Hlavní oblasti sběru jsou Québec (70 % produkce), jižní Ontario, New Brunswick, Nova Scotia a přiléhající státy USA. Centrem výroby javorového sirupu je oblast La Beauce s městečkem Sainte-Marie. V této části kanadského Québeku je soustředěno asi 10 000 výrobců. Javorová šťáva obsahuje vedle cukru minerální látky, přírodní organické kyseliny, vitaminy a aromatické látky, které příznivě působí na lidský organismus a pomáhají např. cukrovkářům snižovat podávané dávky inzulínu (obsahuje pomaleji vstřebávaný cukr, čímž nedochází k nárazům na činnost slinivky břišní). Kanada exportuje ročně 34 tis. tun (147 mil.$) javorového sirupu do 40 zemí světa. U nás se cena pohybuje okolo 100 Kč za 250ml láhev. Javorový sirup nejlépe chutná na palačinkách, vaflích, francouzských toastech či sušenkách, ve zmrzlině, koktejlech, v čaji, kávě, ale také jako poleva na šunku, kuře či vepřové maso.

 

(zpracoval Lumír Sláma, 2005)

 

Kanadská jezera zaujímají dohromady asi 400 tisíc km², zhruba 4 % rozlohy země. Podle odhadů tvoří spolu s vodou v řekách prakticky polovinu zásob povrchové sladké vody na Zemi. Jezera v Evropě či ve Spojených státech se jim mohou jen stěží rovnat čistotou vody. Jezera mají vesměs společný ledovcový původ a všechna jsou geologicky relativně mladá – v drtivé většině případů vznikla teprve před 12 až 9 tisíci lety. Před dvanácti tisíci let ještě pokrýval Kanadu pevninský ledovec s centry na poloostrově Labrador, severozápadních okrajích Hudsonova zálivu a v Kordillerách. Při svém postupu k jihu narušoval zvětralinový plášť a povrchové vrstvy krystalického podloží kanadského štítu. Exarací (ledovcovou erozí) se v reliéfu vytvořila vanovitá údolí, v nichž se po ústupu ledovce shromáždila voda a dala vzniknout jezerům. Poněkud odlišný původ mají největší jezera, která se vyskytují podél linie ve směru severozápad – jihovýchod od Velkého Medvědího jezera k oblasti velkých kanadských jezer. Tato linie se kryje se západní a jižní hranicí kanadského štítu, který se zde noří pod mladší, vodorovně uložené sedimenty prvohorního a druhohorního stáří. Na kluesty a zlomy v okrajové části štítu se váže výskyt rozsáhlých sníženin, jež se po ústupu ledovce proměnila v jezera. K jezerům tektonicko – ledovcového původu patří Velké Medvědí jezero, Velké Otročí jezero, Athabasca, Winnipeg a celá pětice Velkých kanadských jezer. Kromě značné rozlohy je charakterizuje také velká hloubka.

 

(zpracovala Andrea Komendová, 2005)

 

Velké Otročí jezero / „Velké Slaveyské jezero“ (Great Slave Lake) je druhým největším jezerem Severozápadních teritorií Kanady (po Velkém Medvědím jezeře), pátým největším jezerem v Severní Americe a desátým největším jezerem světa. Také je nehlubším jezerem Severní Ameriky, jeho maximální hloubka dosahuje 614 metrů. Je dlouhé 480 km a široké od 19 do 109 km. Zaujímá plochu 28 400 km² v severní části teritoria. Jeho objem je 2090 km³. Jezero bylo pojmenováno po indiánském kmenu Slavey, vžitý český překlad je věcně chybný. Samotný název nicméně dosud zachovává původní hláskování názvu kmene (Slave) které bylo později (částečně i kvůli politické korektnosti) změněno.

Jezero je tektonicko – ledovcového původu a má velmi nepravidelný tvar. Dlouhé severní a východní zálivy zasahují hluboko do tundry, kdežto západní pobřeží je zalesněné. Jezero je splavné od července do října. Na jižním pobřeží se těží bohatá ložiska olova, dále se zde nachází zlato, síra a sádrovec. Velké Otročí jezero, spolu s Velkým Medvědím jezerem a jezerem Athabasca a složitou sítí jezer mezi nimi, je zbytkem jednoho postglaciálního jezera. Jeho severní a východní břehy jsou zaříznuty do žulového okraje Kanadského štítu. Jezero je napájeno řekami Slave a Hay, které přitékají z jihu. Přítokem řeky Slave je řeka Peace. Z nejzápadnějšího cípu jezera vytéká řeka Mackenzie, jeden z největších toků Severní Ameriky.

Objev Velkého Otročího jezera je spjat především se jménem Samuela Hearne (1745–1792), britského objevitele a cestovatele nerozeného v Londýně. V roce 1768 prozkoumal část pobřeží Hudsonova zálivu a v letech 1769–1772 podnikl výpravu severozápadem s cílem objevit měděné doly popisované Indiány. Jeho první pokus v roce 1769 ztroskotal, ale další pokus v roce 1772 byl úspěšný, objevil nejen měď v povodí řeky Coppermine, ale také „vystopoval“ tuto řeku do Severního ledového oceánu. V průběhu této cesty prozkoumal v roce 1771 i území okolo Velkého Otročího jezera. Přesnější popis území přinesla až výprava Roberta Bella v roce 1899, která popsala území z hlediska jeho nerostného potenciálu. Zlatá horečka sem však přišla až v roce 1934, kdy bylo zlato objeveno ve vulkanické skále západně od zátoky Yellowknife. Rok po tom vzniklo město Yellowknife. Těžba rudy zinku započala jihozápadně od jezera v letech 1964–1988 po dostavbě železnice od Great Slave Lake do Pine Point a po konstrukci hydroelektrárny na řece Taltson. Počátek prosperujícího komerčního rybolovu soustředěného k řece Hay se datuje od roku 1945.

 

(zpracovala Andrea Komendová, 2005)

 

Métisové patří spolu s Inuity a Indiány mezi oficiálně uznané původní obyvatele Kanady. Je tak označována etnická skupina, která vznikla na území dnešní Manitoby v 18. století díky sňatkům francouzských a skotských obchodníků s kožešinami s indiánskými ženami. Jedná se o výrazný domorodý národ, jenž je velkou měrou zastoupen především v západní Kanadě. V současné době se rozlišují dvě hlavní linie Métisů: první pochází z oblasti kolem Red RiverManitobě (míšenci Francouzů s příslušníky kmenů Krí, Ojibwa, Athapascan či Irokézů), druhá vznikla severněji míšením Skotů a Skandinávců s příslušníky kmenů Athapaskan, Krí a s Inuity. Obě linie se liší zejména náboženstvím: první je římskokatolická, v druhé dominuje anglikánské náboženství. Oblast, kterou dnes Métisové obývají, je poněkud širší: vedle tří prérijních provincií Kanady (Manitoba, Saskatchewan a Alberta) žijí i v části provincií Ontario a Britská Kolumbie, v Severozápadních teritoriích a v severní částí USA (Severní Dakota, Montana). Tradiční jazyk Métisůmichif – vznikl smíšením francouzštiny a indiánského jazyka krí, v současnosti ho ale prakticky úplně vytlačila angličtina. Počet Métisů žijících v Kanadě se odhaduje na 300–700 tis., při sčítání v roce 2001 se k métiskému původu přihlásilo 292 tis. osob, nejvíce v provincii Alberta (66 tis., tj. asi 2 % jejich obyvatel). Métisové byli uznáni za domorodé obyvatelstvo Kanady až v roce 1982 a proces konkretizace jejich práv vyplývajících z tohoto statutu ještě není dokončen – teprve 31. 5. 2005 byla uzavřena mezi zástupci Métisů a kanadskou vládou rámcová dohoda o samosprávě métiské komunity. Zastřešující organizací kanadských Métisů je v roce 1983 vytvořená Národní rada Métisů (Métis National Council), samostatně se organizují tzv. Inuit-Métisové na Labradoru (Labrador Metis Nation) a Métisové v Quebeku (Nation Métis Québec). Netiská komunita se potýká s podobnými problémy, jako zbylé dvě domorodé skupiny v Kanadě. Podle výsledků sčítání obyvatelstva z roku 2001 Métisové značně zaostávají za kanadským průměrem v úrovni vzdělání, zaměstnanosti, ve vybavenosti domácností, naopak závislost na sociální podpoře a různé sociálně patologické jevy (drogové závislosti, kriminalita, sebevražednost mladé generace) jsou u této komunity nadprůměrné.

 

(zpracoval Josef Bažant, 2005, přepracováno)

 

Zlatá horečka na Klondike (Klondike Gold Rush) – v roce 1896 byly na řece Klondike (přítok Yukonu) objevena naleziště zlata. Masový atak zlatokopů, který následoval, vstoupil do dějin jako největší zlatá horečka pod názvem Klondike Gold Rush (rush = spěch, chvat). Během dvou let po objevení zlata dorazilo na Klondike na čtyřicet tisíc mužů. Území, na kterém se nacházelo zlato bylo sice na kanadském území, přístup k řece byl ale možný jen z Aljašky. Zlatokopové dorazili lodí do aljašského přístavu Skagway (dnes historický park Klondike Gold Rush National Historical Park). Následně museli při vyčerpávajícím pochodu překonat horské hřebeny na americko-kanadské hranici (rychlejší, ale nebezpečnější, byl přechod hřebene Chillkoot, druhou variantou byl pochod přes průsmyk White Pass). Podle nařízení kanadské vlády museli být zlatokopové vybaveni zásobami na celý rok. V průsmyku White Pass bylo možné k přepravě nákladů použít koně a muly (namáhavý výstup jich nepřežilo na 3 000 – dokonce zde mají pamětní desku), později železnici. Při přechodu hřebene („Chilkoot Trail“) čekaly na zlatokopy tzv. zlaté schody, strmé schodiště vysekané do ledu. Obě cesty se spojily v Kanadě u Bennettova jezera (Lake Bennett), u kterého zlatokopové čekali na jarní tání, aby se mohli po řece Yukon dopravit do Dawsonu, rychle rostoucího „logistického centra“ (přes arktické klima zde žilo v době vrcholu zlaté horečky na 30 000 obyvatel).

Jen málo zlatokopů našlo na Klondiku bohatství a štěstí. Dobré dílce, kde se daly vyklepat zlaté valouny z kořínků trav a stromů, byly zabrány na počátku zlaté horečky. Zlato, které se nalézalo v podloží potoků a řek. se muselo pracně kopat ve zmrzlé půdě. Práci ztěžovaly v zimě silné mrazy, v létě byly problémy se všudypřítomnými komáry. Těžilo se primitivním způsobem, hlavně pomocí krumpáče, lopaty, pánve a rumpálu. Po roce 1900, kdy zlatá horečka vrcholila, začaly zlato těžit velké důlní společnosti pomocí mechanizace.

 

(zpracovala Hana Kremláčková, 2005, obsahově upraveno)

 

Indiánské totemy jsou v představách průměrného člověka nerozlučně spjaty s každou indiánskou osadou. Avšak stavění totemů je výsadou jen několika indiánských kmenů žijících v úzkém pruhu na pacifickém pobřeží Britské Kolumbie, na jihovýchodě Aljašky (ostrov Wrangell) a v severní části státu Washington. Nejslavnějšími staviteli jsou Kwakiutlové a Haidové; k dalším patří Sališové, kmeny Nootka, Bella Colla, Cimšian a Tlingitové. Od roku 1930 stavějí totemy i jiné kmeny, jde však o jakousi komercializaci – „propůjčení“ tradice za účelem výdělku. Totem je skupina emblémů reprezentující klan, jeho příbuzenský systém, dobrodružství, příběhy, práva a výsady. Zobrazuje též mýtického prapředka, od něhož rodina odvozuje svůj původ. Totemy nebyly nikdy uctívány. Jsou to emblémy, žádné ikony, ani talismany. Všechny postavy jsou si co do důležitosti a vertikálního postavení na totemu rovny. Zobrazováni jsou např. hromopták, kosatka, orel, vlk, medvěd, havran. Totemy byly původně vyřezávány jako součást velkých indiánských slavností – potlachů (Potlatch ceremony). Určení největšího i nejstaršího totemu je problematické. Za nejvyšší uznávaný totem je považován 40metrový totem v Kake na Aljašce. Pravděpodobně nejstarší fragment totemu z roku 1838 je uložen v Royal British Columbia Museum ve Victorii. Nejsilnější totem o průměru 1,8 m stojí v Duncanu na ostrově Vancouver. K nejslavnějším a nejčastěji navštěvovaným (ročně 8–10 milionů návštěvníků) patří skupina totemů ve Stanley Parku, ve Vancouveru.

 

(zpracoval David Konečný, 2004)

 

Transkanadská dálnice (Trans-Canada Highway) protíná Kanadu v jižní části jejího území podél hranice s USA a prochází hlavními městy 9 provincií. Dálnice spojuje (byť s pomocí trajektu) město Victoria na ostrově Vancouver na s hlavním městem provincie Newfoundland a Labrador St. John's. Nejdelší nepřerušovaný úsek celého systému je dlouhý 7 511 km a je považován za nejdelší dálnici na světě. Její číslování není jednotné, liší se podle provincií, jednotícím prvkem jsou označníky v podobě bílého javorového listu na zeleném podkladu. Dálnice je většinou dvouproudová, ve velkých městech, například v Montrealu, může narůst počet pruhů až na 14 (2 krajní jsou odbočovací). V celé délce má dálnice zpevněný povrch a až na jednu výjimku mimoúrovňové křížení se železnicí. Transkanadskou dálnici využívají hlavně kamiony. Rychlost je omezena na 90 – 100 km/h, ve městech mnohdy na pouhých 30 km/h (kvůli školám).

 

(zpracovala Soňa Schaffnerová, 2004, doplněno)

 

Canadian Pacific Railroad. Příčinou stavby Canadian Pacific Railroad byla mimo jiné i „dopravní nezávislost“ Kanady a Britského impéria na Spojených státech. Tento důvod měl velké opodstatnění při přepravě zboží z Británie do asijských kolonií a Číny – tudíž bylo třeba postavit odpovídající spojení mezi západem (Vancouver) a východem kontinentu. Dalším důvodem bylo zmenšení vlivu Spojených států na pacifickém pobřeží Kanady (Britská Kolumbie) po koupi Aljašky od Ruska v roce 1867. Nemalý podíl měla i začínající zlatá horečka a příliv čínských obchodníků do Victorie (ostrov Vancouver). Z těchto důvodů byla v roce 1872 podepsána s Britskou Kolumbií smlouva o stavbě kanadské pacifické železnice. V roce 1875 byl dostavěn úsek z Montrealu do Winnipegu, na něž trať měla navazovat. 21. října 1880 byla odepsána hlavní část smlouvy a o půl roku později byla stavba zahájena. Na konci roku 1882 bylo dosaženo předhůří Skalistých hor, dále následovaly komplikace spojené s hornatým terénem, byly stavěny mosty a tunely. Na jaře 1884 se připojila i nepřízeň osudu – byl zaplaven nově vybudovaný úsek trati v horách. Nejtěžším úsekem byla část mezi Selkirk Summit a řekou Columbia, kde trať zdolávala klesání 850 m na 75 km. Bylo vybudováno 5 sirkových mostů a několik smyček. Dne 7. listopadu 1885 byl v Orlím průsmyku (Eagle Pass) zatlučen poslední hřebík stavby. První vlak odjel z Montrealu po půl roce od dokončení a cesta do Vancouveru trvala týden. V roce 1909 byla upravena nebezpečná stoupání (až 4,4%), která se do té doby stala obávanými místy pro strojvedoucí. V roce 1990 byl zrušen pravidelný spoj z Montrealu do Vancouveru. Za 40 let po postavení kanadské pacifické dráhy vzrostl počet obyvatel Kanady na dvojnásobek (7,5 milionů). Malé osady Winnipeg, Regina, Calgary a Vancouver se rozrostly na statisícová města a samozřejmě se vyplatil původní plán přepravy zboží z Británie do Asie.

 

(zpracoval Jan Heisig, 2004)

 

Calgary stampede Zakladatelem Stampedů se stal Guy Weadick (+ 1952), který proslul uměním zacházet s lasem při kovbojské práci. Jeho snem bylo založit tradici kovbojských slavností, představení s obsahem: jízda na neosedlaném koni, závody vozů tažených dvěma páry koní a později i rodeo. Závody koňských dvojspřeží se poprvé konaly již v roce 1920. Tyto prosté, dřevěné vozy, tzv. Chuck vagons, se původně v Americe používaly k přepravě potravin a zboží od jedné usedlosti ke druhé. Název soutěží zvaných Stampedy pochází ze španělského slova „estampida“, panika. Vlastnímu zahájení slavností předchází celá řada přidružených akci, např. průvod alegorických vozů městem, který zobrazuje počátky těžby ropy v Calgary, průjezd Kanadské jízdní policie a Indiánů městem, vystoupení folklórních tanečních skupin, prohlídka indiánské vesnice atd. Vlivem Stampedů se stalo město Calgary rázem známé po celé Kanadě a USA. Vlastní závody vozů tažených koňmi se staly vzrušující a napínavou podívanou. Jednotlivé disciplíny získaly pevně stanovená pravidla a staly se vyhledávanou činností mnoha lidí.

 

(zpracoval Petr Bárta, redukováno)

 

Národní park Jasper se rozkládá se na ploše 10 875 km2 v jihozápadní části Alberty na východních svazích kanadských Skalistých hor. Park je vzdálen asi 370 km od Edmontonu, hlavního města provincie. Klima je charakterizována průměrnou lednovou teplotou –12,2°C a červnovým max. 15,6°C, roční úhrn srážek činí asi 510 mm. Park vznikl v roce 1907, kdy lidé objevili krásu zdejšího prostředí, kterou dokázali do té doby ocenit pouze lovci kožešinové zvěře (nejznámějším byl Jasper Hawes – odtud jméno parku). Krajina má klasické horské vzezření. Charakterizují jej úzká a hluboce zaříznutá údolí, skalní útesy, jezera ledovcového původu a samotné ledovce (Columbia s plochou povrchu 300km2). Protéká jím řeka Athabasca, které přispívají k impozantnímu růstu rostlin a lesů. Najdeme zde mnoho živočišných druhů, stejně tak jako jehličnaté lesy plynule přecházející v alpínská vřesoviště.

 

(zpracoval Petr Hanus, redukováno, jazykově upraveno)

 

Národní park Banff je plochou 6638km2 druhým největším parkem provincie Alberta. Na severu sousedí s NP Jasper, kterému se podobá vzezřením, ale není tak divokého rázu. Je vzdálen asi 81 km od Calgary. Uvnitř parku leží město Banff, které nabízí návštěvníkům parku (hlavně nadšencům pro zimní sporty) celou řadu hotelů. Banff je nejstarším parkem Kanady, vznik v roce 1885. Charakteristické jsou pro něj skalní štíty a hlubokých údolí spolu s ledovcovými jezery. Nejznámějším je Lake Louise a ledovec Victoria – je to zároveň i nejznámější místo parku. Park je domovem velkého množství živočišných (jelen vapiti, grizzly, los, vlk) a rostlinných druhů (jedle, borovice, javory).

 

(zpracoval Petr Hanus, redukováno, jazykově upraveno)

 

Arktické souostroví Kanady tvoří většinu území teritoria Nunavut a část Severozápadních teritorií. Mezi nejvýznamnější ostrovy patří: Baffinův ostrov (5. největší ostrov světa, v jeho jižní části se nachází hlavní město Nunavutu Iqaluit (4556 obyv. – 17 % obyv. Nunavutu), Viktoriin ostrov (9. největší ostrov světa, 2/3 ostrova spadají pod správu Nunavutu, zbytek pod správu Severozápadních teritorií), Ellesmerův ostrov (10. největší ostrov světa, více než pětina ostrova chráněna národním parkem (ledovce, fjordy), na ostrově se nachází nejseverněji položené sídlo na světě – Alert – a také nejvyšší hora Nunavutu Barbeau Peak (2616 m n. m.)).

 

(zpracoval Tomáš Tříska, redukováno)

 

Toronto - 3,5 mil.obyvatel, provincie Ontario, multikulturní město na břehu jezera Ontario, součástí města i ostrovy Toronto Islands, dominantou města CN Tower (553m) – nejvyšší vyhlídka na světě ve výšce 447 m (otáčející restaurace), nejdelší ulice na světě – Yonge street – cca 60 km, v centru Stará radnice (Old city hall) a Nová radnice (New city hall), obrovské nákupní centrum Eaton hill se zhruba 300 obchody (6 podlaží)

 

(zpracovala Blanka Šaňková, neupravováno)

 

Ottawa - hlavní město Kanady, 1 mil. obyvatel, provincie Ontario, v centru města sídlo kanadského parlamentu, (3 budovy stavělo 1700 dělníků o denní mzdě 80 kanadských centů), nad řekou Ottawou socha geografa Samuela de Champlaina, zakladatele města Quebecku, památník Terryho Foxe, kanadského chlapce, který se rozhodl zvítězit nad rakovinou přechodem Kandy ze západu na východ, Muzeum civilizace – indiánské totemy a obydlí dovezené z oblastí západní Kanady

 

(zpracovala Blanka Šaňková, neupravováno, pouze opravena pravopisná chyba ve slově Ottawa)

 

Montreal - 4 mil.obyvatel, provincie Quebeck, největší francouzsky mluvící město mimo Francii na ostrově uprostřed řeky Sv.Vavřince, 1/3 obyvatel mluví anglicky (západ Montrealu), 2/3 francouzsky (východ Montrealu), velké etnické čtvrtě Židů, Číňanů, Japonců, Vietnamců a Italů, světová výstava Expo v roce 1967, závodní dráha Formule 1, olympijské hry v roce 1976

 

(zpracovala Blanka Šaňková, neupravováno)

 

Nunavut je nejmladším a největším z teritorií Kanady. Vznikl odštěpením od rozlehlých Severozápadních teritorií 1.dubna 1999. Hlavní město Nunavutu je Iqaluit (dříve Frobisher Bay) na východu Baffinova ostrova. Dalšími významnými městy jsou Rankin Inlet a Cambridge Bay. Teritorium má jen 28 200 obyvatel.

 

(zpracoval Tomáš Tříska, redukováno)

 

Inuité (doslova „lidé“), kteří byli dříve nazýváni Eskymáci (doslova „jedlíci syrového masa“), tvoří naprostou většinu obyvatel Grónska a kanadského teritoria Nunavut. Jejich životní styl se již značně přizpůsobil moderní době, řada kulturních zvláštností ale přetrvala: za luxusní obydlí jsou dnes považována kovová iglú, k přemísťování osob a nákladů se využívají tažní psi, rozvíjí se tradiční inuitské umění.

 

(zpracoval Zbyněk Pevný, redukováno)

 

Mezinárodní park míru Waterton Glacier (Waterton Glacier International Peace Park) vznikl spojením Národního parku Glacier (Glacier National Park, v USA) (90% rozlohy) a Národního parku Waterton Lakes (Waterton Lakes National Park, 4. nejstarší park Kanady). Průměrná roční teplota dosahuje asi 4-6°C. Zvláštností parku je poměrně vysoký srážkový úhrn, který je daleko větší než v oblasti východně či západně od parku. Park Waterton vznik v roce 1895 a Glacier v roce 1910. Do té doby se tato oblast stala cílem pionýrů, lovců kožešin, hledačů zlata, dřevin a na konci století i ropy.

 

(zpracoval Petr Hanus, redukováno, jazykově upraveno)

 

Poslední aktualizace:

 

15. 12. 2006

 

Zpět