DVPP: Vyučování zeměpisu v terénu
Garant a přednášející: Mgr. Jan Hercik, Ph.D.
Hodinová dotace: 8 vyučovacích hodin
Termín: pátek 18. září 2020, 9:00–16:00 nebo pátek 21. května 2021, 9:00–16:00
Cena: 1 200 Kč včetně tištěných materiálů a občerstvení
Cílem vzdělávacího programu je v úvodní části seznámit učitele se základy terénní výuky geografie, způsoby jejího ukotvení v rámci ŠVP základních škol i gymnázií, stejně jako s riziky a silnými stránkami vyplývajícími z realizace výuky v terénu. Druhá část programu si klade za hlavní cíl představit účastníkům konkrétní aktivity, které lze se žáky realizovat v prostoru města i volné krajiny, v těsné blízkosti školy i v oblastech vzdálenějších. Nedílnou součástí bude seznámení účastníků se základy práce s GPS, měřicími přístroji a dalšími pomůckami.
Náplň kurzu
- cyklus přednášek a praktická realizace formou semináře a workshopu
- terénní výuka – vše, co s ní souvisí
- pomůcky pro vyučování zeměpisu v terénu
- příklady realizace terénní výuky zeměpisu
Program
- Terénní výuka jako komplexní vyučovací forma
- Zásady bezpečné práce v terénu
- Pomůcky pro vyučování zeměpisu v terénu (GPS navigace, buzoly, meteorologické přístroje, hlukoměr, tematické mapy a plány, pracovní listy ad.)
- Zařazení terénní výuky do ŠVP a předmětu zeměpis
- Průřezový charakter terénní výuky
- Terénní výuka jako prostředek pro rozvoj různých stránek osobnosti žáka
- Příklady realizace terénní výuky zeměpisu v urbánním i venkovském prostředí
Těsné sepětí školní výuky s reálným prostorem a praxí patří mezi důležité výzvy současného základního a středního školství. Terénní výuka pomáhá žákům k lepšímu a trvalejšímu osvojení poznatků, jedná se o vyučovací formu s výrazným motivačním potenciálem, přirozeně integrující obsah různých vyučovacích předmětů, při které jsou žáci aktivními tvůrci nabývaných kompetencí. Cílem úvodní části vzdělávacího programu je seznámit učitele se základy terénní výuky geografie, způsoby jejího ukotvení v rámci ŠVP základních škol i gymnázií, stejně jako s riziky a silnými stránkami vyplývajícími z realizace výuky v terénu. Druhá část programu si klade za hlavní cíl představit účastníkům konkrétní aktivity, které lze se žáky realizovat v prostoru města i volné krajiny, v těsné blízkosti školy i v oblastech vzdálenějších. Nedílnou součástí bude seznámení účastníků se základy práce s GPS, s měřicími přístroji a dalšími pomůckami.