GEOMORFOLOGICKÉ CELKY

menu / lexikon tvarů / antropogenní / dopravní / dopravní (komunikační) průkop
Dopravní (komunikační) průkop
Základní charakteristika
Dopravní neboli komunikační průkop je konkávní antropogenní forma reliéfu vytvořená pod úrovní přírodního terénu ve skalním nebo zemním podloží dopravní trasy. Dopravní průkop vzniká oboustranným prokopáním svažitého terénu za účelem dosažení plynulého průběhu komunikace a snížení terénních nerovností vedené dopravní trasy. Tvar má ve srovnání s dopravním náspem v podstatě obrácený, jeho profi lem je lichoběžník s kratší základnou dole. Jeho rozměry mohou být různé a jsou závislé na dopravním prostředku, pro který je tento průkop stavěn. Mezi tyto tvary můžeme počítat i některé vodní kanály (průplavy). Nejčastěji se tato forma staví ve členitém terénu, kde slouží k dosažení plynulého vedení dopravní trasy a ke snížení nežádoucího sklonu komunikace. Dopravní průkopy jsou nejčastěji lokalizovány v místech, kde by komunikace musela překonávat terénní nerovnost a stabilita podloží umožňuje průkop terénní vyvýšeninou. Speciální formou dopravního průkopu jsou úvozy.
Rozšíření v ČR
Největší komunikační průkopy z hlediska objemu jsou v ČR u dálnic a rychlostních komunikací. Dálniční zářezy jsou budovány hlavně kvůli plynulému průchodu dálnice terénem. Příkladem je Lensedelský zářez v trase dálnice D1. Je až 38 m hluboký a 500 m dlouhý. Jeho existence výrazně narušila krajinu a v současnosti se vedou debaty o vybudování tunelových rour a jejich dodatečném zasypání do původní úrovně zalesněného hřbetu.
 
Obr.: