GEOMORFOLOGICKÉ CELKY

menu / lexikon tvarů / antropogenní / dopravní / dopravní (komunikační) tunel
Dopravní (komunikační) tunel
Základní charakteristika
Dopravní tunel je podpovrchový antropogenní tvar, který může být určen pro chodce, cyklisty, motorová vozidla či pro železniční dopravu. Speciálním případem jsou podpovrchové kanály sloužící pro plavbu či transport materiálu vodní cestou a přenos informací (telekomunikační tunely). Podpovrchové tunely sloužící pro dopravu vody (akvadukty) či jiné vodní účely nebo jako kanalizace jsou zařazeny mezi vodohospodářské antropogenní tvary. Mezi nově projektované tunely patří tunely, které slouží migraci volně žijících živočichů. Dopravní tunel lze vést pod zemským povrchem, nejčastěji pod vyvýšeninou či pod vodní hladinou (mořem, vodním tokem). Četné jsou dopravní tunely v husté zástavbě měst.
Rozšíření v ČR

Silniční tunely jsou v ČR méně četné ve srovnání s železničními tunely. Příkladem silničních tunelů jsou tunely v Praze (např. Strahovský, Letenský, Vyšehradský, Komořanský, Zlíchovský nebo tunel Mrázovka), v Brně (Pisárecký tunel), tunel Valík, tunel Hřebečovským hřbetem nebo nový Klimkovický tunel. Nejdelším dokončeným tunelem v ČR je silniční tunel Panenská (2168 m) v Krušných horách, který je v provozu od roku 2006. Jedná se o dálniční tunel na dálnici D8, která vede z Prahy přes Lovosice a Ústí nad Labem na státní hranici s Německem. Tunel je ražen v prostředí tektonicky porušeného rulového krystalinika prostoupeného žilnými tělesy žulových porfyrů. Druhým nejdelším je Strahovský tunel v Praze, který byl zprovozněn v roce 1997. Stavba Strahovského tunelu byla zahájena v roce 1979 ražbou průzkumné štoly a vlastní stavba byla zahájena v roce 1985. Strahovský tunel je dlouhý 2042 m, z toho ražená část má délku 1,5 km. Tunel prochází pod Strahovským stadionem ze Smíchova pod Břevnovem a vyúsťuje na okraji Střešovic. Vlastní silniční tunel tvoří tři tubusy, z toho prozatím dva zcela dokončené, každý s minimální šířkou 8 m. Třetí (východní) tubus je proražen v celé délce jako hrubá stavba a prozatím se s jeho dokončením a zprovozněním nepočítá. Ke zprovoznění dvou tubusů Strahovského tunelu došlo v roce 1997. V roce 2005 byla zahájena stavba tunelového komplexu Blanka, která je největší podzemní stavbou budovanou v současné době v ČR. Tato rozsáhlá stavba je realizována v rámci výstavby severozápadní části Městského okruhu v Praze, jejíž celková délka dosahuje 6382 m, a doplní tak již provozovanou část okruhu o celkové délce přibližně 17 km s tunely Zlíchovským, Mrázovkou a Strahovským. Projekt tunelového komplexu Blanka (5,5 km), zahrnující mezi křižovatkou Malovanka a křižovatkou Trója u nového Trojského mostu přes Vltavu tři tunelové úseky: tunelový úsek Brusnice (1,4 km), tunelový úsek Dejvice (1,0 km) a tunelový úsek Královská obora (3,1 km).

Železniční tunely a jejich výstavba má v České republice dlouholetou tradici, ty nejstarší patří k nejstarším v Evropě a jsou cennými technickými památkami. V současné době je jich v železniční síti ČR provozováno a spravováno 154, z toho je 36 dvoukolejných tunelů a v dalších 31 dvoukolejných je provozována doprava pouze jednokolejně. Mezi nejstarší tunely na našem území patřil tunel Choceňský, Třebovický a Tatenický. Všechny pocházejí z roku 1845 a byly součástí železniční trati mezi Olomoucí a Prahou. Tunel Choceňský (úsek Brandýs nad Orlicí-Choceň) se nacházel ve východní části železniční stanice Choceň a měl celkovou délku 256 m. V 50. letech 20. století byl při rekonstrukci železniční tratě snesen a nahrazen zářezem. Nejdelším železničním tunelem v ČR je v současné době jednokolejný tunel Březenský mezi stanicí Březno u Chomutova a zastávkou Droužkovice. Se svou délkou 1758 m je o 11 m delší než tunel pod Špičákem. Výstavba tunelu je jedním z důsledků těžby uhlí v Podkrušnohoří, kdy těžba hnědého uhlí v povrchovém dolu Libouš vyvolala potřebu přeložit úsek trati Praha-Chomutov v traťovém úseku Březno u Chomutova-Chomutov. Přeložka tratě je dlouhá 7,1 km a zahrnuje jednokolejný březenský tunel délky 1758 m (jeho ražená část má délku 1478 m). Druhým nejdelším tunelem je Špičácký tunel na Šumavě pod vrchem Špičák, který je součástí železniční tratě Plzeň-Železná Ruda mezi zastávkou Hojsova Stráž-Brčálník a stanicí Špičák. Nejdelší dvoukolejný tunel v ČR je Vinohradský tunel I (1145,5 m) v Praze, který spojuje pražské hlavní nádraží s výhybnou Praha-Vyšehrad, a tím i železniční stanicí Praha-Smíchov.

 
Obr.: