GEOMORFOLOGICKÉ CELKY

menu / lexikon tvarů / antropogenní / dopravní / těleso dálnice
Těleso dálnice
Základní charakteristika
Těleso dálnice je příkladem dopravního tvaru, který je speciálním typem rychlostní komunikace, která splňuje některé parametry. Základním je oddělenost provozu v protisměrných pruzích, což znamená existenci středního dělicího pásu. Součástí dálnic jsou mimoúrovňové křižovatky, nájezdy s dostatečně dlouhým připojovacím pruhem a poloměry zatáček, které umožňují stanovenou maximální rychlost. Stavba dálničního tělesa vyžaduje rozsáhlé terénní úpravy, které spočívají v agradaci i degradaci.
Rozšíření v ČR
Počátek výstavby dálnic na území ČR je datován do období ještě před druhou světovou válkou, skutečná realizace staveb dálničních těles pak začala v 60. letech 20. století. V současné době tvoří dálniční síť v ČR celkem 750 km dálnic (k 1. 1. 2010), z toho 335 km dálnice D1, 152 km dálnice D5, 86 km dálnice D11, 78 km dálnice D8, 64 km dálnice D2 a 35 km dálnice D3.
 
Obr.: